Žízeň, dehydratace


Téměř nic se nesnáší hůř než žízeň. Tělo si dokáže vymáhat vodu tak bezohledně, že je člověk ochotný se napít čehokoli - benzínu, slané vody i vody z kaluže. Než získáš pitnou vodu, zkus s žízní bojovat: Voda v přírodě je málokdy bez rizika. Dokonce ani voda přímo z pramene nezaručuje, že ti nezpůsobí žaludeční problémy. Pokud musíš použít neznámou vodu, přefiltruj ji a převař.

Pitnou vodu nezískáš cucáním ledu nebo sněhu. Tímto způsobem jen zvyšuješ žízeň a hrozí ti podchlazení.

DEHYDRTACE
Co je dehydratace ?
Dehydratací rozumíme úbytek vody z organismu či dlouhodobější snížení příjmu vody. Lidské tělo je tvořeno z větší části vodou, která se v horku nebo při těžké práci intenzivně odpařuje. Lidé by za normálních podmínek měli vypít asi 3 litry tekutin. Při větších teplotách nebo při zvýšené tělesné námaze by měl člověk vypít mnohem více (až 5 litrů i více).

Následky dehydratace
Pití není dobré podceňovat, zejména v horkých dnech nebo při větší fyzické námaze. Nedostatek vody v těle k poruchám paměti a soustředění, což může být u vojáka v určitých situacích osudné. Když obsah tělesných tekutin poklesne pod určitou úroveň, tělo se dostává do toxického stavu. Je narušena životně důležitá elektrolytická rovnováha a následně i chemická rovnováha v mozku. Je velice pravděpodobné, že za takového stavu nastoupí vážné komplikace jakéhokoliv druhu - počínaje selháním ledvin či srdeční příhodou přes výpadky paměti, pomatenost a letargii. Dehydrovaný organismus je unavený a není schopen 100 % výkonu, jen těžko se regeneruje, pokud není obnoveno dostatečně zásobování vodou.

Jak pít ?
Je lepší pít raději menší dávky tekutin a častěji, objem tekutiny vypitý najednou by neměl přesáhnout 0,8 litru. Není vhodné pít ihned po jídle. Pití chladných nápojů se nedoporučuje, může dojít k překrvení ústní dutiny. Lépe je pít málo sladké nápoje. Sladší pití totiž zpomaluje pohyb tekutiny z žaludku do tenkého střeva. Při velkých ztrátách tekutin by lidé měli doplnit i minerální látky. Platí to i pro stavy po namáhavých výkonech, při těžkých průjmech a zvracení, při velkém pocení i po silné opilosti. Pocit žízně není spolehlivým ukazatelem potřeb tekutin v organismu. Proto bychom si měli zvyknout pít pravidelně i bez pocitu žízně. Pozor pití alkoholických nápojů dehydrataci nezabraňuje, ale naopak ještě více jí prohlubuje.

Proč je čistá voda nejlepší ? Perlivá voda
Někomu může připadat, že po vypití perlivé vody je více osvěžen, než po vypití vody obyčejné, neperlivé. Tento pocit je dám tím, že oxid uhličitý způsobuje prokrvení sliznic (stejně jako chladné nápoje) a způsobuje pocit brnění. Pokud se pije nápoj velmi chladný, překrvení se ještě zvyšuje. Tento pocit brnění zapříčiní, že člověk pije pomaleji a tudíž mu připadá, že je osvěžen i menším množstvím tekutiny. Ovšem jde pouze o pocit. Navíc oxid uhličitý mírně zvyšuje tvorbu moči, a tak když člověk pije jen perlivou vodu, může to vést k opačnému účinku - ještě větší dehydrataci.

Příznaky - jak rozpoznat dehydrataci: Léčba:

Zpět do kapitoly "ŘEŠENÍ NOUZOVÝCH SITUACÍ"

´